Huurverhoging: meest gestelde vragen
Het is wettelijk geregeld dat woningcorporaties eenmaal per jaar de huur mogen verhogen. Dit is om de kwaliteit van woningen te behouden en verbeteren én om nieuwe woningen te kunnen bouwen. De overheid bepaalt hoeveel procent de huurverhoging maximaal mag zijn.
Er zijn een paar redenen waardoor het mogelijk is om bezwaar in te dienen. U vindt hier ook het bezwaarformulier. Uw bezwaar moet vóór 1 juli 2024 bij ons binnen zijn.
Neem zo snel mogelijk contact op met ons Klant Contact Centrum, telefoonnummer (0345) 59 61 00) of per mail (klantvragen@kleurrijkwonen.nl). Samen met u zoeken we naar een oplossing of treffen we een regeling met u. Soms verwijzen we u door naar schuldhulpverleners of mensen, die u helpen bij uw administratie.
De ‘kale’ huur is de huurprijs zonder de bijkomende servicekosten. Jaarlijks volgt een eindafrekening voor deze kosten.
Uw woning heeft een aantal woningwaarderingspunten. Hierbij hoort een maximale huurprijs. Wij mogen wettelijk niet méér kale huur vragen dan de maximale huurprijs. Meer informatie over het systeem om woningen te waarderen (woningwaarderingsstelsel) vindt u op www.rijksoverheid.nl.
U kunt bezwaar maken in een aangetekende brief, die u naar ons stuurt.
Dit is een huurovereenkomst waarvan de huurprijs op de ingangsdatum van het huurcontract boven de geldende prijsgrens tussen de sociale huur en de vrije sector lag (de ‘liberalisatiegrens’). Per 1 januari 2024 is de liberaliseringsgrens € 879,66 voor nieuwe huurovereenkomsten. Kijk voor meer informatie op www.rijksoverheid.nl.
Ja, dat mag als de maximale huurprijs boven de liberalisatiegrens van € 879,66 ligt. KleurrijkWonen verhoogt de huur van de woning niet meer dan de liberalisatiegrens.
Is uw inkomen gedaald en wilt u huurtoeslag aanvragen? Ga naar www.toeslagen.nl of belt u naar de Belastingdienst.
De huurprijs mag door de jaarlijkse huurverhoging nooit hoger worden dan de maximale huurprijs van de woning. Deze maximale huurprijs van een woning wordt bepaald door de puntentelling in het woningwaarderingsstelsel. De kwaliteit van de woning bepaalt hoeveel punten een woning krijgt. Wij zorgen ervoor dat uw huur niet boven de maximale huurprijs komt. Kijk voor meer informatie op www.rijksoverheid.nl.
Huurcommissie
De partij die in het ongelijk wordt gesteld, betaalt de kosten van de Huurcommissie.
Voor de huurder zijn deze kosten € 25,-
Nee, de Huurcommissie kijkt welke partij gelijk heeft. Degene die een huurgeschil bij de Huurcommissie voorlegt, betaalt in eerste instantie de kosten voor de procedure.
Alle bezwaren die vóór 1 juli 2024 bij ons zijn ingediend en waarover geen overeenstemming is bereikt, worden door KleurrijkWonen ingediend bij de Huurcommissie.
Onderhoudsklacht en huurverhoging
Huurtoeslag
De huurtoeslag loopt van januari tot en met december. Bij de huurverhoging geven wij uw nieuwe huurprijs door aan de Belastingdienst.
Let op: als de huurprijs na een toegekend bezwaar alsnog is aangepast, geef dan zelf de juiste huurprijs door aan de Belastingdienst. De Belastingdienst verwerkt de nieuwe huurprijs in november bij de berekening van het voorschot voor 2025. Dit betekent dat u een eventuele, hogere huurtoeslag over de maanden juli tot en met december met terugwerkende kracht uitbetaald krijgt. U ontvangt dit geld in de loop van 2025 vanzelf.
Wilt u uw huurtoeslag al met ingang van 1 juli 2024 laten aanpassen? Of ontvangt u nog geen huurtoeslag? Ga dan naar www.toeslagen.nl of bel met de Belastingdienst.
Ja. Ontvangt u nu huurtoeslag? En is er niets gewijzigd in uw situatie, zoals in uw inkomen of in de samenstelling van uw gezin? Dan ontvangt u na de huurverhoging ook huurtoeslag.
Meer informatie over (de hoogte van) uw huurtoeslag vindt u op www.toeslagen.nl. Of bel naar de Belastingdienst.